söndag 5 februari 2017

En härlig söndagspromenad

Nu har vi kommit till Albufeira, en av Algarves största semesterorter. Här har vi varit i ca en w med både sol och lite regnskurar. Så skönt att nu få koppla av en längre period, för vi tänker stanna minst i en månad innan vi drar vidare.

Chivas med sina korta ben hänger med på våra vandringar i omgivningarna. Nu väljer vi inga områden med pinjeträd då vi sett att caterpillarerna börjat röra på sig. De är ju livsfarliga! I stället väljer vi stigar som slingrar sig upp och ner bland kullarna.


,
Mandelträden blommar för fullt och på vissa ställen har de snart blommat ut. 
Nu är det mer öppna landskap som fångar mitt intresse. 

Här är en vacker liten gul blomma som ser ut som en tratt och bladen som fyrklöver.  Den växer överallt där det finns en grutta jord. När man ser dem tänker jag lätt på våra gula rapsfält som vajar så vackert på sommaren .

Här är ytterligare en vild liten raring som vi stötte på i går under vår vandring.  Men den är inte lika vanligt förekommande som den gula. Jag  har  försökt att hitta lite namn på dem men kan väl säga att jag  misslyckades 

Något som är mycket vanligt här nere både som vilda buskar eller som häck i trädgårdarna är 
Rosmarin 
Den blommar nu och det luktar rosmarin när jag tar ock drar handen över en gren. 

Dagens promenad var lite blåsig men med strålande sol. 

Ha det gött
We 4



4 kommentarer:

  1. Härliga blombilder, och mandelblom, åh!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vi hoppas det kommer mer blommor innan vi drar hem

      Radera
  2. Gott ni har det, avundsjuka. Ingen snö här än.

    SvaraRadera

Husbilen Helge