söndag 13 november 2016

Tjuvarnas marknad i Beni

Nu kommer vi snart att fara vidare till någon annan ort så det gäller för oss att ta vara på de dagar vi har kvar här i Benidorm. Varför inte en marknadsdag igen! 

Onsdagar och söndagar då är det marknad på den jättestora planen nere vid slutet av Albirgatan och den kommunala idrottsplatsen. Marknaden har många besökare och är verkligen levande då där är trängsel från morgonen fram till stängningsdags vid två-tiden.  Utbudet är det vanliga, kläder, skor, smycken, leksaker, husgeråd, elartiklar, frukt o  grönsaker m m. Jag kan inte räkna upp alla de otaliga saker som går att fynda där för det varierar oftast från gång till gång.  Spaniaposten, tror jag det är, har en artikel om var de olika marknaderna äger rum veckans alla dagar. Där framgår att även lördag är en marknadsdag i Beni. 

Rådet vi fick av grannarna var, fram med cyklarna, och ta er till El Cisne vid camping Benisol för där ligger en lördagsmarknad, i folkmun kallad för Tjuvarnas marknad. Sagt och gjort Benisol ligger alldeles i närheten och cyklarna är nyladdade. 
Då var det bara till att parkera cyklarna och låsa dem ordentligt för vid ingången till marknaden
fanns en skylt med ett varningens ord. Men frågan är, är det tjuvgods som säljs på marknaden. Nej, det tror jag inte, att det förhåller sig så nuförtiden. Kanske förr i tiden, inte vet jag!  Nu är det en marknad av typen loppis med betoningen på LOPPIS. En del vill dock höja upp statusen på den och kallar den för antikmarknad. Men nej, jag tycker inte det är rätta ordet heller. Men att se upp för ficktjuvar är något man oftast får göra på alla allmänna platser där det är folkträngsel så varningsskylten är berättigad. 

Vi gillar att gå på marknader för att både få se roliga gamla prylar men också för att få höra hur folk engagerar sig i att pruta. Själva är vi inte dom där prutvana köparna utan är glada om vi kan få ner priset endast någon bit. Men här på Tjuvarnas marknad fanns det mycket som bara kostade 1 €, ska man då orka pruta? 

Som sagt denna marknadsdag blev inte lik någon annan eftersom utbudet var helt annorlunda. Jo då, kläder fanns, men de var bättre begagnade. 
Inget för mig att stå o rota i dessa högar. Men ska man på maskerad kanske man kan finna något intressant. 

Oj vad grönt o fint, äntligen något som ser frächt ut och luktar gott. Kanske en trädgårdsodlare i närheten som valt att sälja sina produkter här, 
och här står tiden inte still, klockor i olika storlekar och utformning.
Men vid detta stånd kan man säkert hitta lite antikviteter eller vad tror du.
Även här påminns vi om att det snart är dax för julkorten. Men jag undrar har nätet inte tagit över en stor del av julkortshälsningarna.
Ii detta hus fanns det massor med bättre begagnade möbler o liknande. Jag var dock mer intresserad av huset med det runda tornet. Det skulle säkert bli fint om marknadsstånden fick flytta på sig!
Jag tror inte man behöver ha det långtråkigt med alla dessa böcker.
Efter att ha traskat runt, gata upp och gata ner, tittat och spanat efter något köpvärt, så slutligen fann vi ett stånd med nya produkter mitt ibland alla stånd med loppisvaror. Men inte ens dessa nya varor kändes lockande att införskaffa. 

Däremot om du behöver en laddare till en gammal mobiltelefon eller liknande så hittar du det säkert på en loppis. Eller varför inte ett nytt smycke. Ja här är utbudet stort och färgglatt med stenar i olika kvaliteer och färger. Inte så dyrt heller tycker jag. Men varför inte lite hushållsprodukter, gamla kaffekvarnar, TV-kannor eller udda koppar. Ja allt verkar finnas på loppisar. Tur att vi för närvarande bor i husbilen så att vi inte kan köpa på oss en massa "bra att ha prylar" . Visserligen önskade jag att jag hade haft en potatisstomp häromdagen när jag skulle göra blomkålsmos. Men men det fick gå ändå. 

Oavsett det har vi nu fått gjort Tjuvarnas marknad. Alla € i behåll och tomma kassar var vårt resultat efter några trevliga timmar hos Tjuvarnas marknad. Nu gäller det att skynda sig hem för vi är bjudna på Sangria hos våra grannar från Tuve kl 14.00.
     16 st svenskar på plats och som njöt av en jättegod Sangria.

Ha det gött, just nu har vi bara en temp på 17 gr och det skurar lite då och då.
We 4


4 kommentarer:

  1. Jaså, färden går snart vidare. Ja, vi får väl vänta till nästa inlägg med att få veta vart det bär hän! 😄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi vill se lite mer av Spanien innan vi flyger hem över jul o nyår.

      Radera
  2. Snart blir det Sangria för oss också 😉😎🤗

    SvaraRadera

Husbilen Helge