lördag 23 januari 2016

Granada, Granada .......

Ingen kan glömma den första gång de såg Alhambra, en plats som är unik i världen. För vår del gjorde vi ett besök där 1970 i samband med vår bröllopsresa i maj till Torremolinos. Eftersom det var så längesedan tyckte vi att det kunde vara dax igen med en uppfräschning.

Vi lämnade således Nerja i onsdags (20 jan) och körde tillbaka mot Motril för att ta A44 till Granada. En resa som bjöd på backar både upp och ner och dagsetappen blev ca 10 mil.  Årets första  mandelblom  såg vi i dalarna under resans gång. Regnet föll och det kändes bra att lämna kusten för lite kulturella aktiviteter. Väl framme i stan valde vi camping Reina Isabel, en ACSI camping som i år kostar 19€ per dygn, men då ingår all el. Det uppskattas av oss för här har varit endast 5-7grader på morgonen. Men längre fram på dagen har termometern visat på 20-24 grader.

Vi har tagit bussen utanför campingen och åkt in till stan i två dagar och vandrat o vandrat mellan olika torg och gränder samt besökt Alhamra. Första dagen tog vi en rundtur i stan och andra dagen ägnade vi åt Alhamra.
Bilden hämtad från internet
Vad berättar då historien om Alhambra. Muhammad 1 påbörjade byggnationen under 1200-talet under nasridernas tid. Flera andra kalifer/sultaner fortsatte utbyggnationen under 1300- och 1400 talet. Sultanerna önskade skapa ett paradis i Granada och detta mästerliga byggnadsverk uppfördes med hjälp av gips, trä och kakel. Men 1492  omringades Alhambra av katolska monarker och även de ville skapa nya mästerverk i staden och Katedralen i Granada uppfördes därför.
Alhambra har fått förfalla och dessutom plundrats men har nu blivit ett världsarv som är under restaurering.
Entré till Nasrids palats,  patio de los Leones, Sala de la Barca i sol resp skugga.
Lite trädgårdsbilder från Alhambra trädgårdar.
Rundvandring i stan
och i den moriska delen av stan
Övervintrande persikor, smala gränder i centrum och härlig utsikt från Alhambrahöjden.

Granada var väl värt ett återbesök. Tyvärr finns det inte så många timmar att disponera för sightseeing då vi har lille Chivas i HB. Han får inte åka buss i Spanien och måste därför vara hemma och vänta på att husse o matte snart är tillbaka. Vi får dock säga att han varit jätteduktig när han varit ensam, inget är sönderbitet eller något annat ofog. Lite kompensation har han fått, nämligen sitt kycklinggodis, som står högt i kurs.

Idag lördag har vi gjort ytterligare en utflykt i Granada regionen, men mer om det vid nästa skrivtillfälle.
Ha det gött
We 4

1. Vilken vacker stad, och vilka fina bilder!
    Ha det härligt! // Nilla

1. Ja det var värt den omvägen upp till Granada. En stad med låg puls nu under vintermånaderna. Vi fick biljetter direkt till Alhambra trots att vi inte förbeställt. Rekommenderar gärna ett besök här och inte minst Andalusien.
      Ha det gött.

2. Granada och Alhambra är ett av de orter vi inte besökt. Jo vi har varit där men körde fel och hittade dåligt. Måste bli ett besök någon gång. Då blir det som ni, på en camping och buss. Att åka husbil i Granada rekommenderar jag inte. Vi fortsätter att besöka olika ställplatser. Ha det gott.

1. Ja staden är väl värt ett besök. Pensionärsrabatt gäller på Alhamra så ta med var sin leg. Ha det gött.

3. Vi besökte oxå Alhambra under vår resa. Fint och intressant! Tyvärr galet långa köer för biljetter, men man kan visst köpa i förväg förstod vi senare.

4. Alhambra är verkligen jättevackert! Var där under ett av våra vistelser i Nerja.